هَشتگِرد شهری است در استان البرز ایران هشتگرد مرکز شهرستان است و در بخش مرکزی این شهرستان قرار گرفتهاست. شهر جدید هشتگرد به فاصلهٔ ۵ کیلومتری این شهر و در شمال شرقی آن قرار دارد.
هَشتگِرد شهری است در استان البرز ایران هشتگرد مرکز شهرستان است و در بخش مرکزی این شهرستان قرار گرفتهاست. شهر جدید هشتگرد به فاصلهٔ ۵ کیلومتری این شهر و در شمال شرقی آن قرار دارد.
این شهرک در امتداد بزرگراه تهران قزوین قرار گرفته و در شمال شهرک ولیعصر از شرق تا غرب امتداد یافته از بزرگترین شهرکهای صنعتی کشور میباشد که کارخانههای عظیمی در آن مشغول به فعالیت میباشند. این شهرک علاوه بر شکوفایی اقتصادی شهر باعث تولید شغل برای شهروندان این شهر و شهرهای اطراف گردیده و یکی از عوامل مهاجرپذیری هشتگرد میباشد
از نظر بافت شهری شهر هشتگرد را میتوان به مناطق زیر تقسیمبندی نمود: 1-منطقه جنوب غربی شامل محلههای وحدت پایین، وحدت بالا و کرد آباد (دهکده هشتگرد) که در آنها بافت شهر و خیابان بندی به صورت روستایی و نامنظم با خیابانهای باریک و پیچ در پیچ است و طرحهای عمران شهری را با مشکل مواجه میسازد. البته در سالهای اخیر برخی معابر توسط شهرداری ساماندهی شده اند. 2-مناطق اطراف جاده اصلی که در این قسمت به تبعیت از خیابان اصلی بافت شهر منظم تر میشود و خیابانها به صورت موازی یا منشعب از خیابان اصلی قرار میگیرد. در این محلات وسعت مساکن بیشتر شده و از نظر نقشه ساختمانی نیز کیفیت بهتری پیدا میکند. مسجد جامع و بازارچههای شهر در این محل قرار دارند. 3-محلههای سیبدارک، خیابان مصلی و طالقان محله که جزو مناطق غربی شهر محسوب میشوند. 4-مناطق شمال شرقی شهر که عمدتاً شامل سایت نوساز اداری شهر هشتگرد میباشد که در مسیر توسعه شهر بسیار کار آمد بودهاست.
تپه باستانی چال تپه امامزاده جعفر بام شهر هشتگرد در روستای فشند مقبره استاد نورعلی الهی در کوی نور بازارچه های داخل شهر تپه باستانی ینگی امام کاروانسرای عباسی در ینگی امام موزه شهدا در پارک مادر
اکثر نقاط شهر تحت پوشش ای دی اس ال و مبین نت قرار دارند، علاوه بر آن از شبکههای موبایل نیز برای دسترسی به اینترنت میتوان استفاده کرد همچنین سرویس های اینترنت پرسرعت ایرانسل و رایتل در هشتگرد قابل دسترسی و فعال میباشند.
دسترسی به شهر جدید هشتگرد از طریق اتوبان ـ قزوین تأمین می گردد که این بزرگراه در آینده بوسیله سه تقاطع غیر همسطح به شهر مرتبط خواهد شد. علاوه بر این وجود راه شوسه تهران قزوین و راه آهن سراسری در جنوب شهر قدیم هشتگرد و همچنین ادامه راه آهن سریع السیر تهران هشتگرد (مترو) که در این خصوص پس از تهیه طرح و تعیین پلهای مسیر ، ساخت آن به مرحله اجرا درخواهد آمد . مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد در گفتگو با دنیای اقتصاد انگیزه ایجاد شهرهای جدید را کاهش مشکلات کلانشهر ها عنوان کرد و خاطرنشان می کند شهرهای جدید مکمل مناسبی برای شهرهای بزرگ هستند تا سرریز جمعیت آنها را در خود جای داده به شرطی که کیفیت زندگی شهرنشینی در آنها مناسب باشد. مرتضی جابرانصاری که در تیرماه سال جاری ماموریت خود را در شهر جدید هشتگرد آغاز کرده است ساخت فضاهای مدرن شهری را محوری ترین برنامه ی کاری خود می داند به گفته ی جابر انصاری برای خروج شهر جدید هشتگرد از حالت خوابگاهی چندین طرج بزرگ شهری تعریف شده است که ساخت محور شهری ایران باستان، میدان بزرگ نقش جهان و ایستگاه بزرگ مترو از جمله ی این طرح هاست. همچنین جاده هشتگرد- تنکابن و متروی هشتگرد- کرج از جمله پروژه های بزرگ حوزه راه و حمل و نقل است که به منظرو تسهیل تردد شهروندان هشتگرد با شهرهای شمالی کشور و همچنین تهران در حال ساخت و راه اندازی است. جابرانصاری از محور شهری ایران باستان را یکی از بزرگترین و زیباترین پروژه ها یاد میکند و معتقد است ساخت پروژه های بزرگ شهری که برگرفته از معماری تاریخی و مدرن می باشد منجربه هویت بخشی به شهر جدید هشتگرد شده و جاذبه های شهرنشینی آن را افزایش می دهد. مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد پروژه های بزرگ ایران باستان را اینچنین توصیف می کند: طرح محور شهری ایران باستان در فاز 7 شهر جدید هشتگرد با زیربنایی بیش از 340 هزارمتر مربع ساخته می شود. در این پروژه دفاتر اداری خرد و کلان مراکز اقامتی شامل هتل و آپارتمان، مراکز خرید، رستوران ها و تالارها، ساختمان فرهنگی و تالار شهر، فضاهای سبز تفرجگاهی و ساختمان های مدرن مسکونی طراحی شده است
شهر جدید هشتگرد در دامنه جنوبی کوههای البرز و حاشیه شمال کویر مرکزی ایران واقع شده و از لحاظ آب و هوایی ، بین اقلیم کوهستانی و آب و هوای نیم خشک و خشک داخلی قرار گرفته است . از نظر طبقه بندی کلی آب و هوای این منطقه ار نوع مدیترانه ای است. شهر جدید هشتگرد از نظر جغرافیایی در غرب استان تهران در ارتفاع 1310 تا 1610 متر از سطح دریا و بین طول های جغرافیایی 50 درجه و 25 دقیقه و 50 درجه و 55 دقیقه و عرض های 35 درجه و 45 دقیقه و 36 درجه و 5 دقیقه قرار دارد. دشت هشتگرد کلا دارای زمستان های سرد و تابستان های گرم و خشک می باشد ، اما میزان گرما در همه نقاط دشت یکسان نبوده و از میزان آن در نواحی کوهستانی کاسته می گردد . درجه حرارت شهر جدید هشتگرد معمولاً بین (10-) درجه سانتیگراد در زمستان و (40) درجه سانتیگراد در تابستان متغیر می باشد. ودر مقایسه با شهر تهران معمولاً بین 3 تا 6 درجه خنک تر می باشد. حداکثر رطوبت نسبی در منطقه نزدیک به 80 درصد و متوسط سالیانه حدود 45 درصد است. بعلت کوهستانی بودن منطقه هشتگرد این منطقه از بارش کافی در فصلهای بارندگی برخوردار است . آمار 35 سال متوالی متوسط بارندگی سالیانه را 300 میلیمتر ذکر می نماید. بر طبق اطلاعات ، با استفاده از آمار ایستگاههای دشت قزوین و کرج و مشاهدات محلی ، باد غالب در منطقه هشتگرد عمدتاً در تابستان بوده و در جهت جنوب شرقی ـ شمال غربی می باشد. جنس خاک این منطقه از نوع شن و ماسه و حداقل تا عمق 15 متر همگن بوده و ظرفیت باربری خاک حدود 4 الی 6 کیلوگرم که از نظر سازه های سنگین مناسب می باشد
طبق قانون مصوب سازمان زمین شهری، برای کلانشهر تهران چهار شهر جدید پیشنهاد شد که شهر جدید هشتگرد در شمالغرب تهران از سال ۱۳۶۹ مکانیابی شده و از حدود سال ۱۳۷۰ شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای آن را به شرکت عمران و شهرسازی شهر جدید هشتگرد سپرد. عمده ترین عواملی که در انتخاب شهر جدید هشتگرد مد نظر بود عبارتند از: فاصله بهینه شهر جدید با شهر تهران (65کیلومتری اتوبان تهران - قزوین، وجود زمین های مناسب غیر کشاورزی با مالکیت عمومی و قابل تملک، شیب قابل قبول جهت شهر سازی ، خاک مناسب جهت استقرار سازه های بلند ،دسترسی مناسب به منابع آب : آبهای زیرزمینی - آب سدهای نزدیک وغیره ، وضعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب ,آب و هوای معتدل کوهستانی،فاصله مناسب با شهرهای بزرگ در اطراف طرح جامع شهر جدید هشتگرد در سال ۱۳۷۱ برای جمعیت ۵۰۰ هزار نفر در شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسید و در تهیه آن جمعی از مهندسان کارآمد با تخصص هایی مانند شهرسازی، ترافیک، حمل و نقل، تاسیسات و... همکاری داشتند.باتوجه به آنکه همه نیازهای شهر بر اساس جمعیت مورد نظر طراحی شد، می توان گفت این شهر همه سلسله مراتب از جمله زیر محله، محله، منطقه و... را داراست و بافت آن هم متناسب با خدمات و امکانات تعریف شده ای که برای این شهر وجود دارد شکل خواهد گرفت. البته چون این شهر برای پاسخگویی به نیازهای افرادی است که امکان تهیه مسکن در کلانشهری چون تهران را ندارند می توان گفت تعاونی های مسکن ادارات، کارکنان دولت، تعاونی های کارگری و کارمندی طیف قالب متقاضیان مسکن در این شهر را تشکیل می دهند